söndag 20 november 2011

Lite av varje..


Kvällen började med rep av B&D vinkelslipen där låstappen för att byta verktyg inte låste, plockade sönder och såg att det frästa spåret var skadat. Så fram med svetsen och en ny klack svetsades på axeln och sen var det att plocka ihop och den är förhoppningsviss redo för 25 år till...

Därefter slipning till plåtrent vid höger bakre hjulhus och tröskel.

Sen börjad lusten att komma att sätta dit bakaxeln, men först måste alla bussningar sorteras upp och identifieras. Förre ägaren har varit så snäll att han inhandlat nya bussningar till framvagnen inkl kränghämmare. Men till bakvagnens momentstag och tvärstag behöver det köpas nytt då dessa var i dåligt skick.

Till de två momentstagen bakaxel behövs 662797 x 2 gummibussning och 678871 x 2 bussning.

Till tvärstaget bakaxel behövs ytterliggare 2 x 87033 gummihylsa (sitter även 4 st i framvagnen).

Likaså till stötdämpare fram och bak behövs 8 x 670129 gummibusning.

2 kommentarer:

  1. Så, då är det bara att lägga en beställning till någon av firmorna som har grejer, så är snart bakaxeln på plats./ P1800-61

    SvaraRadera
  2. Så sant så, men först en titt på Blocket om det kan finnas något till salu där billigare än hos VP.
    När jag söker hittar jag att P958-X1 nu är till salu, dvs det borde vara FPH155 den bil som fick en ny kaross och övertog Frua prototypens chassinummer vid återregistrering 1963 efter ombyggnad och som behöll vissa komponenter från ursprungsbilen. (Orginal Frua X1 karossen som senare fick döpas om till nytt chassinummer P958-X010 blev ju en annan bil som idag heter BYU651.) //P1800ES-73

    SvaraRadera