lördag 23 maj 2015

Tennspackling



Då kom den stora dagen,  tennspacklings premiär på min ES.
Från Stockholm kom Mark och Micke i strålande solsken i Marks otroligt fina P1800.
Från Katrineholm kom Richard.

Först svetsades några små håligheter som jag missat, sen slipades det lite ytterliggare, plåten riktades lite och sen rengöring med Aceton.
Efter att rört runt i burken ordentligt penslades tennpasta på och sen värma med gas så det blir blankt.
Torka av med trasa.
Här ser man hur värmen förtennar tennpastan, värm inte för mycket, torka av med ren trasa
Fram med kokusfettet. Värm plåten i jämna stora svepningar utan att det blir för varmt så plåten blir blå, då får man göra om det och slipa bort blånaden. Värm spaden och kokusfettet lite och smörj in spaden, värm försiktigt tennstav och plåt och spade om vart annat. Dags att lägga på tennet börja nedifrån och uppåt. 
Lägg på rikligt med tenn.


Värm tennet och plåten försiktigt i jämna rörelse så tennet blir som mjukt smör, värm spaden, fetta in och smeta ut tennet om vart annat, nu kommer det svåra att inte värma för mycket så tennet rinner bort.
Mark som har gjort det här många gånger fick till en fantastiskt fin tenning. Sen slipning med pansar fil rak men mest den rundade användes.


Men aj då vad är detta? Luftbubblor i tennet, vad har hänt? Mark ringer olycklig till sin läromästare Bengt i Uppsala och försöker förstå vad som hänt. Den enda förklaring vi kan gissa är att tennstavarna hade fått någon förorening på sig, hade legat en stund hos Mark. Beslut togs att värma bort tennet och göra om det från början  med mina nyinköpta tennstavar. Synd på ett så väldigt fint arbete...


På det igen, nytt tenn denna gång med en annan stav
Med dessa former behövs en halvrund spade, tack Richard för lånet.

Nya tennet utsmetat


Slipning med pansarfil av Mark, Richard och Micke har börjat med andra skärmen. Här behöver det riktas en hel del.
Här fick frugan och sonen provsitta en P1800 för första gången.
Nu vill jag ut och åka!  Och så blev det, tack Mark!

Ja då fick även jag prova på att lägga på tenn och smeta ut, inte helt enkelt men med lite träning så.
Mark snyggade till mina försök.


Sen var det dags att åka och titta på Richard nylackerade bil. Mycket fin lackering tyckte båda P1800 experterna







Sen var det hem och fortsätta själv, slipade med pansarfil, en del repor blev det i början, sen gick det lite bättre. Avslutade med en sliplamell. Slutresultatet blev så här, vad tycker läromästarna?

Stort tack till Mark, Micke och Richard för all hjälp.  Nu kan man grunderna sen är det bara att öva.



2 kommentarer:

  1. Bra filat, Lennart! Det ser ut som du tvättat av med Metal Conditioner också. Lysande. Nu kan du polera av vänstersidan och träna lite. Det var en trevlig utflykt i lördags. Fantastiska P1800 vägar att köra mellan Björkvik och Katrineholm. /Mark

    SvaraRadera
  2. Tackar då börjar jag med V skärmen också snart efter ordentlig slipning och även nedanför bakrutan på utsidan. V skärmen är ju betydligt ojämnare vid gassvetningen men bättre efter Mickes och Richards bearbetning. Jo det är Metal Conditoner tvättat på bilden.

    SvaraRadera