söndag 28 juni 2015

Marriage point Katrineholm

Då var det dags för Richards 61:a att få motor.
Först dit med nytt spigot lager vid vevaxeländen, svänghjul, ny lamell & tryckplatta samt urtrampningslager.
Lyfta i med eller utan växellåda?
Det blev med, då gamla gubbar inte vill ligga mer än nödvändligt under bilen...



Lite trögt att få in ingående axeln, så först drogs kopplingskåpan fast och sen lite spel mellan låda och kopplingskåpa där vi drog ihop det hela, skönt att slippa detta jobb under bilen.

Dags att lyfta med 2 stroppar & Jarmos motorlyft, solen skiner på oss inget regn i sikte, nu kör vi!
Med en lång stabil regel styrde och lyfte Richard och jag växellådan i position

Men aj aj så trångt det var på en P1800 jämfört med mina tidigare erfarenheter av motorlyft på PV och 164:a. Luftfilter, ventilkåpa lossades men hjälpte inget vidare, gasreglaget bakkant motor skulle vi tagit loss tidigare..

Undertill såg det dock bra ut, växellådan vilade mot en liggbräda som smidigt följde med när vi sänkte. Men sumpen gick mot motorbalken och bakkant motor tog i torpedväggen / kupefläkt...
Nu tog Richard fram sin ide och den visade sig fungera, av med motorfästen och motorkuddar fram, sedan infästning växellåda mot växellådsbalken
Sen lyckades vi få sumpen  fri vid framaxelbalken och dags att återmontera motorfästen, gick över förväntan lätt med hjälp av lyften

Då är den på plats
ca 5 timmar senare
Nu var vi väl förtjänta av fika och en öl. Vad har man lärt sig av det här? Inget man gör själv...Jag sätter nog på toppen på min B20F när motorn är på plats så det går lättare att få i med överväxeln på plats. 

3 kommentarer: