måndag 10 augusti 2015

Hydraulisk koppling, varför går det inte?

Fortsätt gärna läsa ni som kan något om hydrauliska kopplingar, även om det handlar om min Saab 99 1969, behöver kloka råd varför det inte går…

 Minnesgoda läsare minns kanske att jag för ett år sedan bytte packningar i Lockhead huvudcylindern. Fick trycket att byggas upp efter luftning men att nedre slavcylindern som påverkar kopplingshävarmen
inte rörde sig utan verkade ha rostat fast.
Efter mycket jagande till dessa första bilar med Triumph motorn hittade jag en renoverad på Skandex.de.








Nu ett år senare tänkte jag ta tjuren vid hornen och gör ett försök och byta till nya slavcylindern trots att den är ganska svår åtkomlig…


Här nedan är den äntligen på plats med språngskiss bredvid.





Luftar kopplingen genom att köra försiktigt med tryckluft genom lufthålet i huvudbehållaren och ny bromsolja trycks ned via luftnippeln på slavcylindern i behållare med vätska.
När jag trycker ned kopplingspedalen i botten rör sig stötstången (1) övre bilden och påverkar kopplingshävarmen (3) ca 3 mm som bilden nedan visar.
Det som är konstigt är att kopplingspedalen går väldigt lätt.
Skall stötstången röra sig mer (flera cm) eller är kopplingsspelet 3 mm +/- 0,5 mm som de nämner i Saabs verkstashandbok ett frispel innan tryckstången skall röra sig? 

Eller har lamellen klistrat fast på svänghjulet, vanligt när bilar stått långe? Körde på startmotorn flera meter men lamellen lossnade inte (om det nu är det felet). Det går inte att lägga i en växel när motorn är i gång eller frikoppla...





Eller är det så att den hydraulslang (original var det en hård plastslang mellan huvudcylindern och slavcylindern) som jag ersatt med en mjuk plastslang typ spolarvätske slang för mjuk så den expanderar och inte ger tillräckligt tryck till slavcylindern, eller är de 3 mm som armen rör sig korrekt så att lamellen har klistrat.
Vad tror ni?
Tacksam för råd.

6 kommentarer:

  1. Börja med att byta slang. Spolarvätskeslang expanderar för mycket (och kan sprängas). Du har ingen bromsslang som kan nipplas om? Om lamellen sitter riktigt fast så hjälper det inte att köra på starten. Hade en gång en Amazon som satt fast. Fick bogseras med 3'an i innan det small löst. Lät som om hela bilen rasade ihop... /Thomas

    SvaraRadera
  2. Armen ska definitivt röra sig mer än 3mm...snarare 30mm. Håller med Thomas i hans tips annars. Byt slangen, sedan påfyllning av vätska, sedan luftning

    SvaraRadera

  3. Tack för snabba svar och tips och klarhet i att armen skall röra sig 30 mm. Men nu ger jag snart upp…förstår inte vad bekymret är. Har bytt den mjuka provisoriska spolarvätske plastslangen mot en tjock svart gummibränsleledning som tål 10 bar WP så den borde väl kunna duga provisoriskt?
    Har besökt 4 olika firmor inom hydraulic slang / bromsrör ingen har eller säger sig kunna få fram denna rör- eller nippeldimension som sitter på detta tidiga kopplingssystem på 99 så jag kunde få ett nytt stålrör tillverkat…
    Provade med nytt Saab 900 kopplingsrör som har fel gängstigning för min slavcylinder och huvudcyliner men kan ju kanske försöka föra över de gamla skruvnipplarna på detta rör och sen bocka om.

    MEN innan dess vill jag först kunna känna lite motstånd i pedalen. Som sagt koplingsslavcylindern är ny. Huvudkopplingscylindern är renoverad och jag lyckades bygga upp trycket förra året tills plastslangen lossande av trycket, därav byte av fastrostad slavcylinder…

    Har nu provat att lufta med tryckluft blåsmunstycket via luftningshålet i behållaren så ren bromsolja Biltemas DOT4 pressas ut genom luftnippeln på slavcylindern med slang i bromsvätska för att inte suga in luft bakvägen, hjälper inte.
    Har nu även provat det andra som flera rekommenderar för svårluftade Saab 99 or att trycka in bromsolja genom luftnippeln på slavcylindern dvs bakvägen under tryck, ingen skillnad inget pedal tryck.

    Provade även att suga ut luftbubblor med vacum via luftnippeln hjälpte inte heller.
    Slavcylindern rör sig inte mer än några mm och inget pedaltryck.

    Vad fasen gör jag för fel eller är det huvudkopplingscylindern som gett sig igen så jag får plocka ned den igen?

    Jag rörde inte kopplingspedalen när jag tryckte bromsvätska bakvägen, eller tryckte med trycklyft i behållaren, i båda fallen får jag ut ren bromsvätska utan luftbubblor efter några sekunder, var det rätt?

    Traditionell luftning har provats med öppen luftnippel, ned med pedalen, dra åt, inga luftbubblor. Men detta skall ju tydligen inte gå att göra på 99 utan det är de två andra metoderna som jag provat som gäller vad jag förstår av forumtips.

    Tacksam för era ideer och råd

    SvaraRadera
  4. För att få fart på mina bromsar blev jag tvungen att fylla huvudcylindern på bänken. Det var helt omöjligt att få cylindern att bygga tryck. Jag gissar att huvudcylindern behöver mottrycket från systemet för fungera.
    Ge dig inte....

    SvaraRadera
  5. För att få fart på mina bromsar blev jag tvungen att fylla huvudcylindern på bänken. Det var helt omöjligt att få cylindern att bygga tryck. Jag gissar att huvudcylindern behöver mottrycket från systemet för fungera.
    Ge dig inte....

    SvaraRadera
  6. För att få fart på mina bromsar blev jag tvungen att fylla huvudcylindern på bänken. Det var helt omöjligt att få cylindern att bygga tryck. Jag gissar att huvudcylindern behöver mottrycket från systemet för fungera.
    Ge dig inte....

    SvaraRadera