lördag 13 februari 2016

164 tanken borttagen

Nu skulle det ske, ingen pardon nu skulle tankskrället antingen rengöras på plats eller bort….

Började med att borra i kanten av avtappningsmuttern, mässing visade det sig, därav att den var sönderdragen  i 4-kanten alldeles för mjukt material till en avtappningsplugg. Hur tänkte ni där Volvo…?
Försökte sen slå den runt med dorn, gick inte alls.

Så då återstod att försöka med tankarmaturen igen, för att kunna komma åt att rengöra och tömma ut sista bensinen, men inte där heller gick det…

Ja då var det bara att ge sig på ett att de mindre roliga jobben med gamla bilar..att ta loss en tank underifrån.

Det mesta flöt på bra, men en 14 mm bult ville inte ge sig.. sönderrostad så den var och blev ännu mer rundragen.
Försökte pressa på en 13 mm hylsa med garagedomkraften såg då att fästet som håller tanken i framkant var så rostigt att jag lyckades trycka upp tanken och sen bända loss den från fästet med den omöjliga bulten. Så nu var den loss och det var en hel del rostflagor i den som inte vill komma ut genom påfyllningsröret.

Den ser inte sönderrostad ut utvändigt men är det säkert inuti så det lutar nog åt att köpa en ny.
Tankarmaturen hade också haft läckage på ovansidan kunde man se.


Skönt att ha det jobbet klart, får köra med en reservdunk tillsvidare efter att bromsoken renoverats och bromsslangar bytts, sen är det nog dags för en liten provtur.

Men nu gäller det att komma ihåg lite olja i filtveken under rotorn i fördelaren och nytt fett till brytarnas fiberklackar och triggerkontaktens fiberklackar (styr insprutningen) som sitter under brytarplattan i fördelaren så inte de slits ut i förtid vid nästa start.

Nu vidare till ESn o hämta någon del att putsa på framför TVn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar