lördag 8 april 2017

Efter slipning och åter slipning vilken grundfärg?

Damerna på bussresa till Ullared, så då gäller det att passa på fick nästan en hel dag i garaget.

Har slipat och slipat för att komma så nära plåtrent som möjligt.
Har fått lära mig att 2 komponent Epoxigrundfärg är det bästa som man kan ha som grundfärg för att skydda mot rost.
Men om man inte får det helt rent och lite gammal färg finns kvar funkar det då också eller hur fungerar gammal grundfärg från fabriken med en 2-komponent Epoxigrundfärg?

Eller måste man då ta en vanlig 1- komponent zinkgrundfärg? Vill ha det bästa... Tacksam för råd och tips.



 Så här ser det ut nu, finns några småhål till att svetsa men snart får det duga.


3 kommentarer:

  1. jag skulle nog prova att lägga på lite av varje och se så det inte reser sig

    SvaraRadera
  2. Har du epoxi 2k hemma så skulle jag prova detta först.
    Sedan vet jag inte din ambition med 164 om den skall vara i topp skick eller bruksbil.
    Det viktigaste är att hålla rosten borta.
    Tvätta noga med metal conditioner först innan lack.

    SvaraRadera
  3. Ok slipar lite till o hoppas mesta färgen går att få bort innan vi kör på 2-komponent.
    Hur var det nu igen med Dupont Metal Conditioner, vilken spädning med vatten i blomsprutan?
    Rengöra med Scotchsprite medan det är fuktigt o sen bara avtorkning med torr trasa eller skall jag dra av med förtunning innan grundfärgen läggs på?

    SvaraRadera