lördag 18 september 2021

Papegoj polygrip till bromsoks kolvar

var en mycket bra investering för att få tag om och få loss kolvarna. Man får extra kraft jämfört med en vanlig polygrip för att få tag om kolven ytterände och försöka vrida runt de fastrostade kolvarna. Så fortsättning med HF bromsok... Här har jag lyckats pressa ut kolvarna med smörjsprutan och hållt emot den kolv som lossnar först med tving så den inte åker för långt ut innan övriga kolvar börja föra sig. Inlopp pluggades med UNC bult i ena inloppet och ett gammalt krökt bromsrör i det andra så tryck kan byggas upp med tryckluft eller i mitt fall smörjspruta för att kunna bygga upp tillräckligt högt tryck för att få de fastrostade kolvarna att röra sig igen efter 30+ år sen de användes sist i Florida.
Ett sätt att få kolvarna att röra sig runt sin axel om det inte hjälper med papegoj verktyget är att slå lite lätt med huggmejsel på yttre delen av kolven och fortsätta med rostlösning och sen vrida runt kolven.
Sen återstår nästa utmaningen att få ut kolvarna sista biten, här behövs ibland en person som klämmer åt kolven med papegoj verktyget och trycker ihop hårt medan den andra försöker slå på verktyget så kolven lossnar. Här ser man rostskadorna på de fyra kolvarna och det är bara att beställa nya inkl. packningar. Efter rengöring med bromsrengöring och trycklyft så ser oket ut så här nu. Om man kunde ta anslutningen från en smörjspruta som passar till luftnipplarna och sen kopplade den till tryckluft på något sätt kanske den skulle kunna ersätta kladdet med fett...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar