torsdag 9 juli 2015

Avstickare till PVn med 6 Volt batteri

Tänkte snart fira min PV444H från 1955 som fyller 60 år den 29/7 då den levererades sprillans ny till släkten i Karlshamn…men måste fixa nytt 6V batteri.

6 Volt är dyra allt emellan 995 till 2234 kr,  ett som ligger vettigt prismässigt är Biltemas 1199 kr men det är lite i minsta laget 77Ah dvs för VW Bubbla, Opel mm istället för 84 Ah som Volvo PV och Amazon behöver. Jag skulle vilja även ha lite mer Ah för att ha lite marginal med 6 Volt med fler startförsök om den inte skulle gå igång på en gång. Har tröttnat på att köra omkring med ett 12V i skuffen som extra säkerhet. Har hittat några alternativ:

- Extreme Excellent (USA) 6V 90 Ah 390 CCA  Batteriexpressen.se 1435 kr
- Samson (Australien)  6V 84 Ah 330 CCA,  MEPbatterier.se 1395 kr
- Apollo (Kina) 6V 114 Ah 800 CCA 995 kr (väldans högt CCA värde..) MEPbatterier.se
- Märke okänt, original look  6V 84 Ah ?? CCA, 1560 kr Veteranshop.se
- Märke okänt PV-klubben original look 6 V 84 Ah 1095 kr + köp av syra och frakt.
- Global 6V 84 Ah 400 CCA, Global.se 2234 kr (klart dyrast…)
Varta  6V 77 Ah 360 CCA Battergubben.se  1515 kr
Bosch 6V 77 Ah 360 CCA Batteriexpressen.se  1875 kr
Biltema 6V 77 AH  ?? CCA, 1199 KR
Mekonomen 6V 77 Ah, ?? CCA 1581 kr


Sen efter att ha läst rekommendationer om Optima för veteranbilar hittade jag

- Optima 6V 50 Ah/20h, 815 CCA för 2190 kr på Laitis.se

Tydligen skall Optima ha överlägsen livslängd om det laddas rätt dvs med CTEK laddare eller motsvarande som inte överladdar.
Inte original utseende (men inte så intressant på denna orenoverade bil) viktigare att ha ett batteri som håller i många år med lite körning.  50 Ah låter lite men skall tydligen ge intensiv ström vid startögonblicket och rekommenderas av flera speciellt för 6V, vad skall man välja...

Vad tror ni?

1 kommentar:

  1. Jag skulle nog gått på PV-klubbens. Men jag är ju som du vet lite petig med utseendet ...på bilen alltså ;-)

    SvaraRadera