fredag 14 augusti 2015

Dags att fira en 60 åring

Tog en paus i kopplingsjobbet, som jag har gått bet på, inget verkar hjälpa vad jag än provar…

Så något försenat tänkte jag istället fira familjeklenoden PV444H 1954 som levererades till min farfar den 29 Juli 1955 som inte var intresserad av en ny Volvo traktor när Volvosäljaren knackade på hemma på gården i Blekinge. Farfar använde nämligen häst i jordbruket och fortsatte så till 1976.
Men en ny bil att göra utflykter till farmors släkt i Skåne kunde vara intressant så det fick det bli istället. Chaufför fick bli min då 19 åriga pappa som vårdade och vaxade bilen ömt.
När lillebror fyllde 18 år 1963, året innan jag föddes köptes en beg vit 544B med B16A som fick bli nya familjebilen. Den "gamle svarte" tog nyblivne körkortsinnehavaren över och använde fram till 1969 då den ställdes av. Under tiden hade bilen fått en ny utbytesmotor, en B4B 51 hp, den hade vid avställningen gått ca 18 000 mil.



Skrev en artikel i PV klubbens tidning om bilen när den fyllde 50 år så en ny bild 10 år senare på samma ställe.

Tur det finns en gammal fungerande bil att åka med i alla fall tyckte sonen.

PVn framför Hofsta slott, där Stieg Larssons  "Män som hatar kvinnor" i Hollywood version spelades in.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar