lördag 5 september 2015

Yes yes! Koppling fixad och tennspackling

Under helgen hade vi besök av Cookie från Japan igen.
Vi började med svetskurs nr 2, fylla igen hål och kant i kant svetsning.

Sen var det dags för att lära ut tennspackling, denna gång A-stoplens infästning mot taket som rostlagats tidigare i USA. Ordentlig rengöring först, förtenning och sen på med rikligt med tenn.



Slutresultatet.

Sen var Cookie som gillar Saab sugen att prova på kopplingsproblematiken jag skrivit om tidigare. Cookie  lyckades få dit orginalplaströret igen även om det var kort, sen plockade han ned huvudkopplingscylindern och rengjorde och tittade över packningar, inget som såg ut att ha gått sönder under året (renoverade den förra året, kanske en liten flaga smuts i ett hål var det enda han kunde se).
Sen luftning via luftnippeln och bromsvätska bakvägen hjälpte inte, inget tryck byggdes upp, sen provade jag det jag lyckades med förra året men som inte gått tidigare under semestern…Nämligen att via lufthålet i locket i huvudkopplings behållaren blåste med tryckluft så bromsvätska och luftbubblor pressades ut via skavcylinderns luftnippel och sen stänga luftnipplen och sluta blåsa samtidigt för att inte bygga för mycket tryck. Nu gick det, slavcylindern rörde sig och kopplingsarmen rörde sig äntligen!


Efter ca 5 års stillestånd kördes bilen ut ur garaget med fungerande koppling. Thank you so so much Cookie, we made it!

Dags att fira framgången, en tur med PV444H i omgivningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar