söndag 10 mars 2024

Byte ABS krans 9-5 VF

Om ABS-kransen är sprucken vilket är ganska vanligt på våra saltade vägar eller om någon ABS givare är skadad så lyser de flesta kontrollamporna...så kan vi ju inte ha det. Började med att lossa centrummuttern med 32 mm hylsa.
Sedan bromsoket med E20 hylsa för de två torxbultarna.
Insex 5 mm som håller bromsskivan. Sedan kan man dra ut drivaxeln om man lossar nedre spindelleden som i detta fall eller de två bultarna som sitter på fjäderbenet och håller övre spindeln på plats som jag gjorde på H sida i går.
Här kan man se del av den gamla som var sprucken av rost. Nu skall ytan rengöras innan nya kransen kan monteras.
Visade sig att rosten på drivaxeln efter rengöring gjorde så att ringen inte skulle fastna så då tog jag aluminiumfolie bitar för att få den att fastna i kombination med Loctite röd. Sen fick det vila i ett dygn tog även superlim dagen efter och skar bort de överflödiga foliebitarna, hoppas det håller ABS-kransen på plats nu.
Rengjorde ABS givarens yta.
Monterade drivaxeln och drog åt muttern lite. Sen dags att byta nedre spindelled, började med kraftiga delen till spindeln och den nu utbytta genomgående bulten för urgröpningen som måste vändas åt rätt håll så genomgående bulten kan monteras. Kopparpasta då det var denna bult som var så oerhört svår att få bort vid demontering av den gamla spindelleden. Sen de 3 bultarna för infästning mot nedre länkarm, en hel del jobb innan dessa 3 bultar ville komma på plats...
Sen bromskivan, provade att snurra runt så inget skrapade emot någonstans. Sen bromsok. På med hjulen och sänka ned bilen. Momentdra centrummutern till 230 Nm. Provkörning och nu slocknade bådd ABS och TCS och STOP lamporna så verkar som jag har lyckats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar