tisdag 12 januari 2010

Historik från USA

I väntan på att kylan skall släppa järngreppet så har jag ägnat lite tid åt att fortsätta efterforskningarna om tidigare ägare i USA och bilens liv där fram till 1989.



Var i kontakt med P1800 klubben i USA "Volvo Sports America" http://www.vsa.org/ under VSA finns bl.a en aktiv sektion i Seattle, Washington som finns på http://www.psvsa.org/ , svaret från en mycket trevlig styrelsemedlem är att pga -"Very strict privacy laws in USA we have big problems in tracing previous owners on cars, it is only the police or via law enforcement this information can be availabe".

Så där försvann det lilla hopp, nu när jag hade hittat Florida registreringsnumret...
Men idag fick jag svar från familjen som importerade bilen 1989 till Sverige och den såldes troligtvis i Tampa i Florida av en privatperson. Familjen tog in två P1800ES min guldmetallic från 1973 och en vit ES från 1972 efter att ha bott i San Augustine i Florida under några år.

Så vad jag har fått fram är följande:

Kontrakt skrev 20 September 1973 med Mr R Bray South Daytona och säljare var Mr F Hougham på Volvo Daytona Beach och det var deras 134e nya bil de sålde sedan starten 1971, leverans skedde några dagar senare den 24 September med A/C och AM/FM radio monterad av Volvo Daytona Beach.

Därefter finns ingen uppgift förrän 14 August 1986 då ett gult "Florida Vehicle Registration Certificate" utfärdas på Mr A Baker i Lutz, Florida där registreringsnumret finns angivet.

1989 säljs bilen till den svenska familjen från en privat säljare i Tampa, Florida och skeppas över till sverige där den tullas in i April 1989 och får svenskt reg.nummer.

2 kommentarer:

  1. Hur går det? Nu har det ju varit milt ett par dagar. Har du fått på någon grundfärg?

    Hur går det föresten med plåtbitarna som ska hitta tillbaka till sina platser? Har du gjort några framsteg med svetsen? Nyköpingsträffen kommer med stormfart emot oss...

    Hoppas du har full fart i garaget. Måste snart boka in ett besök så att jag får se dina framsteg IRL som det heter bland bloggarna //P1800-61

    SvaraRadera
  2. Oj då besök....ja då är det bäst att sätta fart och på med byggfäkten så resultaten kommer.
    Har dock åstådkommit en del annat (förbättringar inne) som gör att övriga familjen nu nog kan tänka sig att säppa ut mig desto mer närmaste tiden. Man kan bygga bil indirekt på många sätt...

    SvaraRadera