Hejja, nu är du ju igång med plåtskapandet. Det ser ju kalasbra ut. Loppa fast den där nu så är det bara att kasta sig över andra sidan. Se till att borra hålen och sätta in eventuella gänggods innan du svetsar. Jag tror att stötfångarfästena sitter i den plåt du skapat.
Jag lovade att kolla vad skruvarna i som sitter kvar i ditt chassi ska vara till för. Jag kröp under och kollade i helgen och det är ändläges begränsare för styrarmarna, så var det med det. // P1800-61
En blogg om min Volvo 1800ES 1973 med chassinummer 7967. Min bil leveransrapporterades från Lundby fabriken den 21 juni 1973 (dvs knappt en vecka innan den sista ch nr 8077 lämnade line den 27 juni kl 14). Min bil skeppades sen till Florida och Volvo of Daytona Beach. Leverans skedde den 24 September nypris $ 6500.
Under 1989 säljs den i Tampa Florida till en svensk familj boendes i St Augustine USA, i April 1989 tullas den in i Sverige.
I Juni 1991 säljs den vidare av importören. Demontering och sandblästring görs av kaross, reservdelar köps in men sen avstannar projektet. Jag köper bilen i maj 2003. .
Åren går och barn, hus, trädgård och 220 km pendande t.o.r till arbetet i Södertälje och ett resande arbete ger liten tid att påbörja projektet. Men drömmen om en P1800 har jag sedan 1973 då jag tillsammans med pappa besökte Volvo Bil & Truck i Västra Frölunda som 9-åring och fick min första P1800 broschyr. Denna broschyr har det sedan tittats i oändligt många gånger och mer broschyrer och litteratur om P1800 och medlemskap i P1800 klubben har hållit drömmen vid liv.
Hösten 2009 påbörjas arbetet. Sakta men säkert påbörjas återskapandet av en helt nedplockad bil.
Hejja, nu är du ju igång med plåtskapandet. Det ser ju kalasbra ut. Loppa fast den där nu så är det bara att kasta sig över andra sidan. Se till att borra hålen och sätta in eventuella gänggods innan du svetsar. Jag tror att stötfångarfästena sitter i den plåt du skapat.
SvaraRaderaJag lovade att kolla vad skruvarna i som sitter kvar i ditt chassi ska vara till för. Jag kröp under och kollade i helgen och det är ändläges begränsare för styrarmarna, så var det med det.
// P1800-61
Jaha, ändlägesbegränsare....tyckte att de såg bekanta ut i utformningen men så långt tänkade jag inte, tack.
SvaraRadera//P1800ES-73
glöm inte krängningshämmarens infästning som också sitter i den biten, har bilder om du vill
SvaraRaderaHej Krister! Ja tack gärna, maila så jag inte missar något viktigt innan jag svetsar fast den... ekj496m@tninet.se
SvaraRaderaMvh Lennart