torsdag 19 september 2013

Funderingar


Tog en liten tur till garaget i kväll efter avklarat Falu rödfärgs målande, gäller att passa på innan höstrusket kommer.
Rengjorde kopplingscylindern till Saab 99-69an.

Tog mig sen en funderare på hur man skall få bort ytrosten på bästa sätt. Ni som följt bloggen under åren minns kanske att karossen är blästrad för ca 20 år sedan och sen fick tyvärr ytrosten fäste igen innan jag köpte bilen. Jag har lärt mig att man inte skall blästra en bil mer än en gång så då återstår väl bara slipning nu när underredet är klart men övriga karossen återstår, kan ju inte doppa bilen i något kemiskt bad nu..och slabba med citronsyra är väl inte heller att tänka på i detta fall. Idéer på lämpliga tillvägagångssätt / verktyg mottages tacksamt.

Ser fram emot morgondagens Biltema besök då en rak slipmaskin med slipstift och kanske en liten smal bandslipmaskin inhandlas efter läsarnas tips. Skall bli ett nöje att slipa svåråtkomliga svetsfogar med rätt verktyg. 


Nuläge med ytrosten

4 kommentarer:

  1. Hej, Mekonomen tar 620 kr för fingerfilen från Black&Decker. Väldigt smidig!

    Jag tycker att du ska prova Kalcinex ett kalkborttagningsmedel från Nilfisk.
    Pensla på ytan och vänta ca 30-40 min och pensla igen, upprepa tre fyra gånger och ytrost är garanterat borta! Torka av med fuktig trasa eller vänta tills ytan blivit som ett vitt intorkat lager och stålborsta bort. Var rädd om lungorna för det är fosforsyra till 30% resten är vatten.

    Det går att måla över syran utan att skölja bort den. Fosfatering är eller var vanlig före lack, bättrar på rostskyddet!

    Jag tar bort betydligt mer långtgången rost än du har med den syran.

    Lycka till
    Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok låter ju som värt att prova! Finns i färghandeln antar jag. Tack för tipset Janne.
      Med vänlig hälsning Lennart

      Radera
  2. Det går absolut snabbast att köra alla åtkomliga ytor med slipmaskin och sån där svart krullig grovrengörare. Den har ett smeknamn, men det får man inte säga längre..Men jag tror du vet vad jag menar. Finns både små med Roloc snabbfäste och större utan roloc för vanlig vinkelslip mm Avverkar ingen metall, blir inte så varmt, men tar bort ytrost effektivt. Själv brukar jag köra större ytor med vinkelslipen (el) sedan har jag en liten vinklad luftslip med roloc spindel och liten krull-trissa.

    Jannes Kalcinex funkar också, men jag skulle försöka begränsa kladdandet till endast vissa partier.

    SvaraRadera
  3. Tack Mr X3 och Janne för tipsen,

    Jag börjar med krullet och testar sen Kalcinex där jag inte kommer åt.
    Har någon provat Melass? Det verkar vara populärt bland engelska bilrenoverare har jag förstått
    http://www.youtube.com/watch?v=vq5IUiYMhRM

    Med vänlig hälsning Lennart

    SvaraRadera