Bilen togs över av hans lillebror strax efter jag föddes, men från BB åkte jag i denna bil. Mina föräldrar bytte till en beg pärlgrå 544 1961. Sedan rullade PVn den vidare ca 18 000 mil, dock fick 44 hp motorn så småningom bytas ut till en 51 hp B4B utbytesmotor. Men hösten 1969 ställdes bilen av då lillebror ville åka 142 Sport-70 istället.
Där stod den och samlade damm i ett garage tills jag fick låna nycklarna och besöka bilen och leka i den som 8 åring. Jag började tjata på pappa och hans bror att vi skulle försöka starta upp den och köra lite på gårdsvägen, första turen tror jag togs 1972 3 år efter den ställdes av. Då hade främre avgasröret rostat av så den lät över hela byn men vem var lycklig om inte jag...
Fortsatt tjatande att vi skulle åka PV så fort vi besökte Blekinge.
1975 byttes avgasröret men tyvärr gick topplockspackningen på PVn sönder sommaren 1977.
Ngt år senare togs topplocket av och kylarvattnet hade gjort att cylinderloppen var kraftigt rostskadade. Så nu såg det mörkt ut...
Men bilen fick vara i fred och drömmen levde kvar, 1981 hittades en B16A motor (nu var vi trötta på B4B motorer och dess dåliga kvalitet) och den monterades. Efter någon dags jobb så fick pappa och jag den att starta men att få i en växel gick inte...vad hade hänt? Efter lite klurande kom vi fram till att vi borde kolla på kopplingslamellen via inspektionsluckan och ja den hade klistrat fast på svänghjulet. I med 2 ans växel, ned med kopplingspedalen och köra på startmotorn så lossande det och första turen togs igen efter 4 års stillestånd. Året efter blev det körkort för mig och samma sommar gick PVn igenom besiktningen efter 13 år.
Överst Påsken 1974 jag sitter bredvid strax 10 år gammal, nedre bilden jag vid PVn 1976. |
Stort grattis!!
SvaraRaderaGrattis, grattis. 50 är tydligen en populär ålder i dessa kretsar. / Leif
SvaraRaderaTackar så mycket! // Lennart
SvaraRadera