söndag 8 juni 2014

Full fart, dags att lufta kopplingen...

kanske inte riktigt så snabbt har det gått i helgen på ESn.

Men däremot skulle jag vilja få fart på mitt andra projekt Saab 99 1969. För er minnesgoda läsare så minns ni kanske att jag bytte packningarna i huvudcylindern i höstas då kopplingspedalen gick i botten. Sist misslyckades jag med luftningen genom att pumpa upp tryck med pedalen. Luftning av hydrauliska kopplingen skall tydligen vara lite bökigt att få till på dessa modeller. Efter att googlat en hel del återstod två metoder som verkade rekommenderas:

1. Att via lufthålet i locket till bromsvätskebehållaren (Lockheed i stål) trycka i lite tryckluft  försiktigt när man öppnat luftnippeln nere vid slavcylindern vid kopplingsarmen tills luftbubblorna försvinner och  sen dra åt luftnippeln (luftnippeln med slang till behållare med bromsvätska så luft inte kan ta sig in bakvägen).

2. Ett annat alternativ skulle vara att trycka i bromsvätska bakvägen dvs via luftnippeln, jag valde att prova första metoden.

Denna gång lyckades jag få upp tryck i pedalen, en riktigt hård pedal utan svampig känsla. Jag tryckte så hårt på pedalen utan att kopplingsarmen rörde sig så anslutningen på hydraul plastslangen sköt sig loss från anslutningen i kopplingsbehållaren dvs bromsolja i hela motorrummet...inte så trevligt.
Nytt försök att få fast den  hårda gamla slangen igen nu med klamma, nu sköt istället anslutningens nere vid slavcylindern...

Så är det någon som är duktig på detta och kan berätta varför detta händer, är det slavcylindern som rostat fast eller vad kan ha hänt?  Tacksam för alla tips ni har där ute!

Skulle behöva få fart på kopplingen (motorn går bra) men då frihjulet som finns på dessa första årsmodeller av Saab 99 har fastnat i frihjulsläge så går det inte att flytta bilen trots kass koppling genom att lägga i växel och dra runt på startmotorn..
Här är packningarna bytta i huvudcylindern. När jag fick upp trycket i pedalen sköts sig gula slangen loss när jag tryckte hårt på kopplingspedalen.

Slavcylindern som skall påverka kopplingsarmen, rör sig inte utan skjuter loss gula slangen pga trycket.

Slavcylindern från annan vinkel, luftning pågår.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar