Insåg att jag nu var inne och pillade på ett av det svåraste i P1800 renoveringen att få snyggt…lyktsargens passning mot framskärmen. Ringde Richard och med 1 timmes varsel var han på plats med verktyg och kunskap, tack "HSB" att jag fick låna honom.
Det var lite väl stor skillnad i diameter mellan vänster och höger sida och mina tappra försök igår hade inte blivit riktigt som jag önskade, så vi borrade loss svetsarna i framkant skärm för att få lite mer rörelsemarginal.
 |
Mycket hamrande blir det men inte riktigt bra, lite slitsar får göras. |
 |
Hammring med mothåll för att forma rundheten |
 |
Nu gäller det att få kanterna raka så det kan bli "sugpassning" av lyktsargen |
|
Vi inser till slut att enda sättet att få skärmen att följa sargen är att börja punkta fast ringen där det ser bäst ut och sen hamra vidare och fästa ny punkt. Lutninen lodrätt kollades mot andra sargen med vattenpass. Nu vart det till slut riktigt bra. |
 |
Dags att slutsvetsa skärmens bakkant, här med mothåll från insidan |
 |
Slutresultat lyktsarg |
 |
Svetsning bakkant skärm |
Det blev ju riktigt bra. Nu är det bara att du tar det sista själv så är det dags för tennspackling.
SvaraRaderaDet blev ju riktigt bra. Nu är det bara att du tar det sista själv så är det dags för tennspackling.
SvaraRaderaStort tack för hjälpen! Ja när din bil är hemma för inspektion så borde vi kunna ta två flugor i en smäll för ev långväga gäster, så ut i garaget och sätt fart nu 1800ES-73.
SvaraRadera