söndag 5 april 2015

Slipa svetsfogar och gamla synder

Svetsade de sista punkterna för skärmen och helsvetsade skarven nedan, slipade.

Slipade svetsarna, fin passform på kromsargen. 


För er som följt med sedan början så kanske ni minns att de båda främre rambenen fick bytas. Då de gamla var nästan helt sönderrostade och avkapade innan jag köpte bilen så var det svårt att mäta var svetsmuttrarna inne i balken som håller skruvarna till fästet för krängningshämmaren skulle sitta. Så jag borrade hål och passade in detta vid montering av krängningshämmaren senare. För att komma åt och dra lämnade jag ytterändarna på kylarbalken öppna.

Nu var det dags att svetsa fast muttrarna i balken och svetsa igen hålen. Inte helt lätt och mycket trångt, men det gick.  

2 kommentarer:

  1. Ja, det där är ingen picknick. Jag bytte kylarbalken på kompisen Micke Rundins 65a förra året och vet hur trångt det är. Bra jobbat! Det är nog inte alla läsare som fattar att du tar bilderna genom frontens hål för stötfångarjärn.

    SvaraRadera
  2. Ibland kan "kontors händer" underlätta när det är trångt, funderade på att ge 11 årige sonen snabbkurs i svetsning så han skulle fixa det men det gick. Men hoppas jag slipper lossa krängningshämmaren igen, de nya bussningarna borde väl klara sig 40 år…risken finns ju att det kom någon liten svetsloppa på någon av bultarna men jag kunde inte se något, tänker inte testa utan nu gå vidare.

    SvaraRadera