söndag 12 augusti 2018

Ny generator o andra längre turen

Då äntligen är nya VP generatorn på plats jag köpte av Mats E. Lite utmaning vart det då den nya är modernare med inbyggt laddningsrelä så fick koppla förbi laddreläet som satt på H sida motorrum o bara använda B+ för batteri kabeln o D+ för tunna kabeln från instrumentet. Anslutningen +61 på den gamla fanns inte på nya generatorn samt en annan grön kabel vad nu den var till för.

Sen kom nästa utmaning kylflänsarna nötte lite på generator staget, skumt...men efter hjälp av snälla Volvo entusiaster på FB grupperna Volvo 164 och Svenska 140-klubben fick jag förklaringen att orginal generatorn inte har de två hålen för infästning till block o justerskruv till staget i linje som den nyare Bosch generatorn trots att den var märkt Volvo och avsedd för B18/B20/B30 enligt VP-autoparts, orginal har ena örat förskjutet från mittlinjen..

Men även det löstes med att slipa ned generatorstagets nedre kant närmast kylflänsarna några mm så kylflänsarna på generatorn går fri.
Såg sen på VPs hemsida att ”på vissa B20 kan justerstaget behöva slipas av för att inte ta i generator kylflänsarna” Sen kan man undra varför det går på vissa B20 och inte andra, vad har ändrats genom åren som kan ha påverkat detta...någon som vet?

So time to hit the road! Andra provturen i kväll med  fungerande generator o laddning gick utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar