Dags att byta handbromsvajer på V sida och då måste trumman bort.
Köpte Biltemas avdragare som måste slipas ngn mm på hålbilden för att passa.
1) Skruva ut justerskruven motsols tills det tar stopp en 4-kant tapp på Amazon med skivbroms fram och trumbroms bak.
Här är justersbulten max ute.
Saxpinne och kronmutter tas bort, kronmuttern vänds bak och fram och skruvas in i höjd med axeln, för att skydda axeln då det kommer behövas våld...
Skruva fast hjulmuttrarna även de vända åt fel hål mot mothållet.
Dra åt medsols på avdragens handtag slå med hammare / slägga.
Knacka mot avdragens ände så axeln för sig några slag.
Dra åt skruvarna ordentligt.
Slå till på trummans utsida och axen om vart annat.
Dra skruvarna mer och avdragens handtag
Slå på trummans utsida med hjulmuttrarna hårt åtdragna, då släppte till slut trumman.
Som en klok man skrev på nätet "Ta en smideshammare och massera runt om på trumman medans du spänner avdragaren och hjulmuttrarna då släpper du en del av spänningarna i trumman. Brukar även hjälpa om handbromsen legat på länge detta gamla knep"
Så då är det bara att byta handbromsvajer nu...
Gjorde en mycket klok investering, denna garagedomkraft är rena rama drömmen att jobba med jämföra med de mindre och billigare man haft tidigare.
Så där ska dom tas!
SvaraRaderaMed ökad frustration så är det bara att lägga på mer kraft.
Bra jobbat.
I just began following your blog. Can you tell me the original source of the color photograph of the last 1800ES coming off the assembly line? I would like to get a high resolution image to use in a poster. You can follow me at www.pandbmotorsports.com.
SvaraRaderaJag började precis följa din blogg. Kan du berätta för mig den ursprungliga källan till färgfotografiet från de senaste 1800-talen som kommer från monteringslinjen? Jag skulle vilja få en högupplöstupplösning som ska användas i en affisch. Du kan följa mig på www.pandbmotorsports.com.
Hi Jim
SvaraRaderaChassis no 8077 on the 27 June 1973 at 14:00, the photo was used in the Volvo magazine in 1973 "Ratten" so I would guess the original photo might be available at the Volvo Historical Archive in Göteborg