Dags för en summering av sommarens och semesterns bilaktiviteter.
Amazonen blev till slut godkänd men det krävdes ombesiktning. Det som strulade var bromskraftsfördelning bak som var för stor mellan H o V sida. Det visade sig till slut att beläggen på V sida bak satt fel från USA. Trots justering blev bromsverkan inte bra nog både på handbroms o färdbroms... Beläggen på trumbromsar har en längre resp kortare sida från kant till där beläggen börjar den längre sidan på övre belägget måste sitta framåt i rotationsriktningen. En youtube film från England förklarar detta.
https://m.youtube.com/watch?v=RKPSws8LtNQ
Detta är V bak här ser man hur det främre / vänstra skall sitta i färdriktningen.
Nästa utmaning var ryckig gång vid jämnfart o vid lägre farter. Trodde först det var bränslesystemet då en del skit hade fastnat i bränslefiltret trots rengjord tank o blåsta bränsleledningar. En gång hade lite smuts fastnat i en ventil vid flottören i en av SU förgasarna så bensin flödade över. Rengjorde allt o ändå vart det ingen skillnad. Ökade blandningen 1/2 varv på justerskruvarna på förgasarna under flottörhusen gick lika illa ändå. Det visade sig vara att det står fel värden för B18D i Volvos gröna verkstadshandböcker där det står 22-24 grader. Tack vare Facebook där jag la upp film hur trögt startmotorn gick o den ngt långa tiden innan motorn startade kunde en se och även Mark B ysom fick se filmen att tändningen stod fel. Det skall vara 10-13 grader vilket uppdaterades senare av Volvo troligtvis via Verkstadsmeddelande. Nu gick den som den skulle.
Men så klart då följde nästa utmaning...med en motor som gav fler hp o bättre vrid började den slitna kopplings lamellen att slira...justering så blev det bättre liksom enklare att få i växlarna vid stillastående 😀
För att kunna lossa låsmutter o justerskruv som var fastrostade fick man använda fantasin. Spännband för att dra tillbaka kopplingshävarmen så man kom åt med 17 mm nyckel o 1/2”? och domkraft för att med rörtången klämma åt justerstången så det gick att justera in muttrarna några mm så 3-4 mm spel kunde uppnås. Nu gick det bättre!
fredag 16 augusti 2019
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar