tisdag 15 december 2020

Saab 9,5 2.3 T jobb i väntan på att lackeraren skall få tid

Vår ganska nyinköpta Saab 9-5 2,3t 2005 fick turbo ras efter ngn månad, visade sig som mycket kraftig vitrök. (Trodde först det var topplockspackningen som gått men det var det inte). Så har nu uppgraderat från en Garrett GT1752 som satt som lättrycksturbo 185 hp till en beg Aero 2.3T turbo TD04-15HT (Mitsubishi) vilken kan ge de 250 hp en Aero har med S/W uppdatering, denna turbo skall vara en betydligt bättre med längre livslängd. Den gamla turbon hade ett kraftigt glapp i både sidled och längsled.. Detta krävde några nya kraftigare nipplar, bytte även vatten- och oljerör till turbon samt grenrörspackning när allt var demonterat och det var ett ganska tufft och tidskrävande arbete, mycket trångt men sonen Anders lyckades komma åt medan jag var hantlangare. När ändå ventilkåpan var lóss rengjordes den och vevhusventilationen tittades över som kan vara orsak till turbo problem. Ventilkåpspackning som köptes från Mr Tuning höll inte länge så nu sitter Saab orginal igen och nu verkar det vara slut på oljeläckage och bilen går utmärkt. Snart fortsättning med lackering på ESn troligtvis nu på fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar