tisdag 12 oktober 2021
VF bromsok helronoverat
Ni tröttnar säkert på bromsoks bilder nu men jag vill dokumentera hur man gör och hur cylindrar etc ser ut om det mot all förmodan skulle fortsätta krångla med läckage eller kolvar som inte släpper efter bromstryck. Har ju inte renoverat bromsok tidigare och det sparas mycket pengar om man kan göra detta själv, räkna med att 4 nya bromsok (utbytes renoverade) kostar ca 4500 kr, så genom att rengöra noggrant, byta packningar och kolvar (om det behövs) som kostar ca 120 - 390 kr per ok med eller utan kolvar.
I gårkväll rengjordes ju noggrant VF bromsok och nu var det dags för 4 nya kolvar och packningssatser.
3 st av kolvarna gick lätt att trycka in, smörjde cylinderväggar, packning i cylindern och kolv med bromsvätska. Den 4e kolven på bild behövde lite hjälp med skruvstädet.
Sen var det dags för det pilliga jobbet att få dit låsringen som håller dammskydden var inte helt lätt. Men genom att göra den lite större och minska lite på spänningen gick det med tång, starka naglar och skruvmejsel. Så med nya luftnipplar har vi det första helrenoverade bromsoket klart.
Nöjd så fortsatte jag med HB bromsok, det som läckte från någon kolv efter förra enklare renoveringen utan att byta kolvar. Nu gick det faktiskt att trycka ut kolvarna med tryckluft. Se till att hålla fingrar borta för att få bort den sista kolven!
Tog bort de gamla packningarna i cylindrarna och damskydden såg inte så fina ut efter bara 2 månader och varför är det 2 extra tunna packningar?
Kan det vara gummidelar som inte hade tagits bort ordentligt eller har de redan skadats av bromsvätskan, mycket märkligt. De 2 månader gamla packningarna till vänster på bilden och nya satsen till höger:
Rengjorde extra noggrant luft och tryckkanalerna då det
syntes lite fett rester kvar från fettsprutan när de gamla mycket hårt fastrostade kolvarna trycktes ut efter 30 år.
Får känslan att fettrester från fettsprutan löses upp bättre med Biltemas rostlösning än Bromsrengöring. Men nu är HB oket redo för nya packningar (igen) men framför allt nya kolvar. Nu hoppas vi att det håller tätt och fungerar till belåtenhet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar