fredag 11 mars 2022

Vindruta på plats, Texaco 1973

Med hjälp av Anders på insidan dragandes i elkabeln och jag i motorrummet och pressa vindruta så är den nu på plats.
Texaco väggalmanackor var populärt under 1960-1970 tal med fina bilder med olika motiv från olika platser i Europa för att få bensinköparna intresserade av längre bilsemester resor.
Sista ES karossen byggdes 20 juni kaross nr 8081 i Olofström och blev senare chassinummer 8050 på Lundby Min bil chassinummer 7967 färdigrapporterades klar från TC i Torslanda efter slutjustering den 21 juni. När den lämnade line i Lundby har jag inte fått fram. Sista bilen 8077 lämnade Lundby fabriken 27 Juni och transporterades sen till TC i Torslanda och färdigrapporterades 9 juli. Den allra sista 1800ES som färdigrapporterades från Torslanda var chassi nr 7824 (byggd 253 chassier från slutet eller 12 arbetsdagar) den 20 juli och levererades sen till TDS (Tourist and Diplomat Sales) och Bilia i Stockholm där den amerikanske köparen hämtade upp bilen under sin semester i Sverige. Varför det tog så lång tid från att den lämnade Lundby fabriken och inte blev klar för leverans förrän 20 juli, kan det varit materialbrister på slutet eller behövde den lackeras om den oranga 113, ja det är frågan? I nya boktriologin av Mats Westerman och Kenneth Collander kan man i del 3 läsa om de sista bilarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar