söndag 13 oktober 2024
Vardagsbilar tillbaka och en utombordare Yamaha
Saab 9-3 som stannade efter kortare körning efter kopplings, svänghjuls och generator byte. Verkstaden kunde inte förstå vad som hänt, felkoder på insprutare så de trodde möjligen på skadat insprutningskablage. Men jag föreslog att byta bränslefilter då det inte var gjort på ca 11' mil så hög tid. Bränslefiltret byttes och det syntes att det var i dåligt skick liksom motorolja, filter och avtappningsplugg. Provkörning flera gånger och plötsligt inga felkoder, så verkar som det var felet Konstigt bara att det kom precis efter kopplingsbytet och inga symptom innan...
XC70 svärsonen fick ihop bilen igen med ny kylare och ännu så länge verkar den gå bra.
Då återstår Chevrolet Trailblazer och där var det byta av generator först, det gick smidigt.
Gammal och ny drivrem, var hög tid att byta samtidigt som ny generator från USA som var billigare än till Europeiska bilar...
Spännhjulet för drivremmen som man drar tillbaka med en 3/8" spärrskaft med förlängare. Så ett ganska enkelt jobb att byta generator på en Jänkare jämfört med 9-3:an som verkstaden fick ta istället.
Därefter visade sig att den började tappa orken i uppförsbackar så som första steg byta 6 st tändstift och hoppas det ger kraften tillbaka. Fortsättning följer..
Efter att detta lock är borta kommer man åt tändspolar och tändstift.
I juli köpte sonen en båt med utombordare. Den startade men stannar efter ca 30 sek. Felsökning har det hållits på med, ultraljudstvätt av förgasare, ny tändsplole, nytt tändstift och till slut hittades felet. Den vakumdrivna bränslekranen var igenbeckad av smuts och en packning som behövde bytas.
Nu äntligen kunde
den provköras och första fisketuren. Smidigt att provköra innan i en vattenfylld tunna. Impellern var nyligen bytta av förra ägaren Synd bara att han hade kört på oljeblandad 95 E10 vilket är ett fördärv för alla äldre motorer. Nu blir det bara oljeblandat syntetbensin som håller längre och inte förstör packningar, förgasare och beckar igen vid stillestånd.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Min V70n började också bli trött och drog mer bensin. Där var det 2 tändspolar som inte var helt ok. Testa att koppla loss och sätt fast 1 tändspole i taget under tomgång för att kolla om det gör någon skillnad. Då upptäcker du vilka cylindrar som det påverkar. Men att byta till nya stift är inte fel. /Thomas
SvaraRaderaTackar för tips! Skall byta bränslefilter också, då nya t-stift inte gjorde ngn skillnad
SvaraRaderaKolla också så inte bromsarna ligger på. Behövs inte så mycket för att bilen ska bli svag i uppförsbackar. /Thomas
SvaraRaderaJo jag tror att vi har en möjlig orsak där HF verkar ha lite anläggning. Tack Thomas!
SvaraRadera