lördag 21 december 2024

Saab 9-3 2008 TiD termostatsbyte

Sonen hemma för Jullov så garagebesök, byte av termostat för att förhoppningsvis få snabbare och mer värme. Dieselvärmaren funkar inte, men med ny termostat kanske motorn kan bli fortare varm. Men termostaten var inte lätt att komma åt..
När nya termostaten äntligen var på plats så skulle avtappningspluggen på H sida av kylaren skruvas tillbaka. Viktigt att tänka på att det är bajonett fattning och ingen skruv i plast. Smörj den med vaselin och tryck in den i botten innan den vrids 1/2 varv.
Efter och under påfyllning av ny kylarvätska så skulle luftningsskruven lossas, men hur korkade kan man vara att ha den i plast i ett varmt motorrum..den gick ju sönder så fort man försöka öppna den så klart.
Hur har det gått för Cheva Trailblazer som är lite orkeslös? Då det inte är anliggande bromsar så är teorin just nu att antingen katalysatorn är igensatt eller att ngn ljuddämpare har kolappsat invändigt så flödet av avgaser begränsas. Det hörs på motorljudet och att det är varmt på grenrörssidan i H F hjulhus. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar