fredag 13 juni 2025
Konstiga bilar
164 har vägrat starta efter att tändningen glömdes på i längsta laget. Idag skulle jag flytta på den en bit med startmotorn, men då hoppade den igång utan problem...kan en bil laga sig själv...?
Sen dags för 1800ES som inte heller ville starta vid försök förut.
Demonterade tändstiften och bytte till nya NGK och kollade så gnista fanns. Passade på att göra kompressionsprov igen efter renoveringen, bra värden även på en kall motor 9,8 på cyl 1,2,4 och 3 cyl 10,2. Fick efterlängtat paket från Norge och Knut Åge som renoverat en tillsatsluftslid åt mig. Monterade den och återfyllde kylarvätskan som rann ut vid demontering. Startade och den verkade nu gå bättre, har rykt tidigare när jag startat under vinter / våren.
Provkörde gick utmärkt kall men när motorn blev varm började den smårycks vid jämnfart men gick bättre vid gaspådrag...
Bytte övre slangen till tillsatsluftsliden då den har varit monterad dubbelvikt för att strypa flödet sen i höstas för att kompensera ventilen som inte rört sig när kylvätskan värmts upp, tänkte om det kunde påverka att den gick sämre vid varm motor...och inte vill gå på tomgång?
Provkörde igen samma fel går småryckigt vid varm motor men tomgången bättre...Så fortsättning följer med koll av bränsletryck.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar