Gör man inte rätt första gången är det bara att ta nya tag...Bockade till en ny plåt i tjockare material för högre främre rambalk. Små, små steg men skakta men säkert börjar underredet ta
Så är du ju på gång med balkarna igen. Jag försöker se på bilderna. Har du gjort balkarna som L-profiler som ska få ett lock, eller är det U-balkar? Snart dax för kylarbalkarna. Spännande! Glöm inte att få till hålbilderna innan det blir för mycket saker runt om kring som stör. //P1800-61
Det är L-balkar i nuläget eftersom jag inte har ngn bockningsmaskin och 3 mm är tjockt...Det blir att svetsa sista biten så det blir till en U-balk. Men innan dess hålbilder yes, det finns med i planeringen. //P1800ES-73
Hei, jeg fikk en mail som er feilsendt, skulle vært til deg:
På din blog har du fredagen den 21:e maj 2010 vist nogle fotos af Volvo 1800ES chassisnr. 001 optaget på Volvos Museum. Jeg er for øjeblikket i gang med at skrive en lille bog om Volvo 1800, og vil gerne kunne anvende et par af disse fotos, hvis det vil være OK med dig. Jeg vil naturligvis skrive, at de anvendte fotos er taget af Ola Øra.
Hei - Litt trått pga ferie både her og der, men bilen er nå på lakkeringsverkstedet og forsåvidt klar for lakkering. Den skal lakkeres i 105 Gold Metallic, og jag har insistert på at det blir sjekket og dobbeltsjekket at de får lakkoden riktig. Får forhåpentligvis bekreftelse på dette neste mandag. Da burde jeg kanskje oppdatere bloggen min...
En blogg om min Volvo 1800ES 1973 med chassinummer 7967. Min bil leveransrapporterades från Lundby fabriken den 21 juni 1973 (dvs knappt en vecka innan den sista ch nr 8077 lämnade line den 27 juni kl 14). Min bil skeppades sen till Florida och Volvo of Daytona Beach. Leverans skedde den 24 September nypris $ 6500.
Under 1989 säljs den i Tampa Florida till en svensk familj boendes i St Augustine USA, i April 1989 tullas den in i Sverige.
I Juni 1991 säljs den vidare av importören. Demontering och sandblästring görs av kaross, reservdelar köps in men sen avstannar projektet. Jag köper bilen i maj 2003. .
Åren går och barn, hus, trädgård och 220 km pendande t.o.r till arbetet i Södertälje och ett resande arbete ger liten tid att påbörja projektet. Men drömmen om en P1800 har jag sedan 1973 då jag tillsammans med pappa besökte Volvo Bil & Truck i Västra Frölunda som 9-åring och fick min första P1800 broschyr. Denna broschyr har det sedan tittats i oändligt många gånger och mer broschyrer och litteratur om P1800 och medlemskap i P1800 klubben har hållit drömmen vid liv.
Hösten 2009 påbörjas arbetet. Sakta men säkert påbörjas återskapandet av en helt nedplockad bil.
Så är du ju på gång med balkarna igen. Jag försöker se på bilderna. Har du gjort balkarna som L-profiler som ska få ett lock, eller är det U-balkar?
SvaraRaderaSnart dax för kylarbalkarna. Spännande!
Glöm inte att få till hålbilderna innan det blir för mycket saker runt om kring som stör.
//P1800-61
Det är L-balkar i nuläget eftersom jag inte har ngn bockningsmaskin och 3 mm är tjockt...Det blir att svetsa sista biten så det blir till en U-balk. Men innan dess hålbilder yes, det finns med i planeringen. //P1800ES-73
SvaraRaderaHei, jeg fikk en mail som er feilsendt, skulle vært til deg:
SvaraRaderaPå din blog har du fredagen den 21:e maj 2010 vist nogle fotos af Volvo
1800ES chassisnr. 001 optaget på Volvos Museum.
Jeg er for øjeblikket i gang med at skrive en lille bog om Volvo 1800,
og vil gerne kunne anvende et par af disse fotos, hvis det vil være OK
med dig. Jeg vil naturligvis skrive, at de anvendte fotos er taget af
Ola Øra.
Med venlig hilsen,
Per Groth
Rungsted, Danmark
Mailadressene er per@groth.dk.
Mvh Ola Øra
Hej Ola,
SvaraRaderaTack för info, jag mailar till Per och svarar honom.
Hur går det med din ES-72 och karossrenoveringen i england?
Hei - Litt trått pga ferie både her og der, men bilen er nå på lakkeringsverkstedet og forsåvidt klar for lakkering. Den skal lakkeres i 105 Gold Metallic, og jag har insistert på at det blir sjekket og dobbeltsjekket at de får lakkoden riktig. Får forhåpentligvis bekreftelse på dette neste mandag. Da burde jeg kanskje oppdatere bloggen min...
SvaraRadera