söndag 10 mars 2013

40 års jubileum närmar sig

Var i kontakt med Volvo och fick fram uppgifter om min bil bl.a står det i deras arkiv att den färdigrapporterades den 21 Juni 1973 dvs 6 dagar innan den sista ES med chassinummer 8077 rullade av linan kl 14:00 den 27 Juni.

Tidningen Klassiker skrev i nummer 1/2005 och 3/2005 några intressanta artiklar om D-Jetronic och hur man kan få liv i en fastrostad elektrisk bränslepump vilket behövs i mitt fall. Återkommer senare om jag lyckas med detta... Är det någon av er läsare som har lyckats få liv i en död D-Jetronics bränslepump i så fall hur gjorde ni?

Några bilder som jag hittade när bilen hämtades från köparen i maj 2003:
Före transport

Hemma
Snart lyfts karossen in i garaget


2 kommentarer:

  1. En kommentar til din fastrustede bensinpumpe: Jeg fikk motorstopp i venstre fil på en motorvei i Nederland for noen år siden, og det var bensinpumpen som plutselig stoppet. Litt dramatisk, fordi det var stor trafikk på motorveien og jeg måtte krysse to filer før jeg kom meg trygt ut på høyre side. Fikk omsider hjelp av en bergningsbil, som etter flere forgjeves forsøk med å slå på pumpen med en hammer satte 24 Volt på den i ett sekund, og da våknet den til liv og holdt helt frem til et verksted i Manchester. Men fikk også det rådet om å bytte den ut, siden feilen helt sikkert kom til å dukke opp igjen. Selv om ny pumpe ikke er billig, råder jeg deg til å anskaffe en ny dersom du vil ha en driftssikker bil! Lykke til videre med restaureringen, artig å følge bloggen din.

    SvaraRadera
  2. Hej Ola
    Jag har saknat din uppdatering av din -72 ES blogg. Går bilen bra och gick resan hem bra från UK?

    Tack för tipset ovan, 24V i 1 sek kanske kan få den att tvakna till liv. Jag har även läst att man skall lossa de 4 skruvarna ett varv för att få den att lossa och sen smörja med autlådeolja.
    // P1800ES-73

    SvaraRadera