fredag 28 juni 2013

40 års jubilem dagen till ära, styrning på plats


Idag för 40 år sedan den 27 Juni 1973 kl 14:00 lämnade den sista 1800ES chassi nummer 8077 linan på Lundbyfabriken.
Min egen bil har nu varit klar i en vecka. Om den står kvar på fabriksområdet i Lundby eller transporterad ned till hamnen är frågan...undrar var de svenskbyggda 1800 bilarna skeppades ifrån om det var från hamnarna på Hisingen eller om de redan då hade börjat med Wallhamn, någon som vet? Själv minns jag sen uppväxten i Göteborg att det stod färdiga Volvobilar och väntade på Hisingssidan men om det var bilarna som skulle till USA eller England vet jag inte.

Dagen till ära ordnade sonen och jag styrning på vår bil. Styrväxeln monterades liksom hjälpstyrarmen och parallellstag och de båda styrstagen. 


Nu har även ratten monterats lite provisoriskt så bilen kunde titta ut en bit från  garaget för första gången på 10 år.
 
Här är det dottern som övningskör.

 
Grattis Moren till helrenoveringen och uppstartad bil och blankt papper på besiktningen!
 
Elof, kungligt besök det var inte illa. Såg idag att jag får bakläxa på en svetsfog i ena främre rambenen som Mr X3 precis fixat på en kollegas bil. Man vet ju aldrig det kan ju bli kunglig inspektion om några år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar