tisdag 9 juli 2013

Ännu en D-jetronic bränslepump vaknar till liv igen...

Inspirerad av mars månads framgångar då jag fick liv i den igenbeckade / fastrostade bränslepumpen efter tipset i tidningen Klassiker tog jag mig an även nästa projekts bränslepump nämligen min Volvo 164E 1974 som står och väntar på bättre tider dvs när den skall hämtas hem med bilsläp och få lite omsorg så den blir körbar igen.
Jag använde samma taktik som sist, rengjorde utsidan, sprutade rostlösningsolja och automatväxellådsolja in i in och utlopp. Knackade lite lätt på utsidan med en hammare och lossade på de 4 skruvarna ca 1 varv. Anslöt till 12V batteri och vips hoppade den igång efter viss tvekan, körde motorn åt båda hållen och sen lät den som ny igen. Nu får den "ligga till sig" under natten och i morrn provas den med oljeblandadbensin och skruvarna dras åt sakteliga tills ev läckage stoppar. Sen skall skruvarna förseglas med lack.

1 kommentar:

  1. hej

    kul att du lyckats lösa problemen med bränslepumpen, har du möjlighet att ringa/maila mig ang mitt problem. Jag har två pumpar och tycker jag borde kunna få till ngn av dem?! Jag kör en p1800 e 71
    Danne
    072-2121038
    miljotjanst@gmail.com

    SvaraRadera