onsdag 10 juli 2013

Fortsättning bränslepump

Då var det dags att prova bränslepumpen. Ett friskt batteri behövs, var hittar man det jo i pendlarbilen Saab 9-5 2.2 TDI. Sen behövs en dunk med oljeblandad bensin och en dunk att samla upp i.

Vid provet visade det sig att jag hade lossat skruvarna lite för mycket då trycket inte byggdes upp, skruva åt lite och vips så kom det ut en mångårig gammal sörja från pumpen... Renspolade någon minut och sen justerade jag skruvarna så trycket blev ännu lite bättre och pumpen lät som den skall tyst och fint.
Ett litet, litet  läckage under svarta kontakten, kunde man se. Hoppas det kan självtäta när bensinen återfuktar packningar. Sen var det dags för mandomsprovet...att prova pumpen på ett 6V batteri, om den snurrar då också så har man dragit åt skruvarna lagom hårt.

Så bara att ta pumpen i näven och knalla vidare och koppla den mot PV444H 1954 ans 6V batteri och ja den snurrar om än långsammare.
Innan låslacken målas på de fyra skruvarna får jag prova om läckaget under kontakten självläkt om några dagar eller om det blir att ta fram Klassiker artikeln 3 / 2005 och läsa på hur man delar pumpen och byter packning.


Ett litet läckage under kontakten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar