söndag 20 oktober 2013

Passagerarsidans förargolv

Har jagat "Nilfix Calcinex" som jag blev rekommenderad av bloggens läsare men inte lyckats hitta detta ännu. Så när jag var på Biltema och fyllde på förrådet med "slipkrull" tänkte jag att jag kan väl provas deras motsvarighet till kalk- och rostlösning.

Så här såg utgångsläget ut:




Efter 2 omgångar med medlet hade det inte hänt så värst mycket efter 48 timmar...så det blir att jaga vidare efter rätt medel och hoppas att Calcinex är bättre på att rostlösa...
Slipade av rosten på den behandlade ytan i kväll med krullet på vinkelslipen som är riktigt effektivt.

2 kommentarer:

  1. Biltema har en produkt som heter klinkerrent med fosforsyra i. det fina med fosforsyra är att man får en skyddande hinna av järnfosfater efter behandling. För att dessa skall bildas skall man dock ha en ganska svag lösning, ca 2%. Har man mkt rostiga saker är detta inte så praktiskt att avrosta med den koncentrationen. Då får man ha ett tvåbadssytem: Först ett ca 10% bad för att avrosta, spola av och därefter ner i ett 2% bad. Arbetar man med ren fosforsyra skall sakerna inte spolas av efter 2% badet, utan de får torka och så sprutar man på tex zinkfärg. Kalcinex fungerar garanterat outspädd.
    Akta ögonen!

    SvaraRadera
  2. Tackar för tips, jaha klinkerrent kan också fungera...
    Vi får se vad jag tycker om outspädd Kalcinex som nu just nu provas.
    Lite sugen att prova Citronsyra också som många pratat om ev i tapetklister för att hålla sig kvar på lutande ytor, ngn som provat detta?

    SvaraRadera