lördag 12 juli 2014

Nu kör vi....väntan är över

Nu på semesterns första dag kör vi, jag har fått bilder och en del mått nu.

740 plåten får sig Volvos svetsprimer på de ställen jag tror mig behöva svetsa, sen grundfärg på övrigt.

Även bilen får svetsprimern där jag kommer svetsa

Ja vi tar väl en titt på målet först.

Börjar med att punkta fast plåten mot regnrännan, mäter upp övrigt kring rutramen och det är ca 21 mm. Jag hittar en UNF mutter som är ganska precis. Mäter och punkar fast.
Från Thomas O hade jag fått måttet med gångjärnet som håller mattplattan nedvikt  (med matta borttagen) så
fick jag följande, Vänster och höger sida mot kanten på bakstammens utstickande plåt 667 mm bägge sidor

Här skall det vara ca 679 mm och vid bakrutelåset ca 687 mm



Ena sidan klar. Svängen blev lite för kraftig för den prefabricerade sk "740-plåten" så det får blir lite lappning senare för gummilistens kant. Fortsättning följer....

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat!
    En vikig milstolpe passerad. //Richard

    SvaraRadera
  2. Kontrollmätte igen på bilen. Där du har tumstocken fick jag ca 677-679 mm. Längst ut mot kanten har jag måttet 667mm. Hoppa plåten inte kommit för långt in för dig nu. Bakplåten har ju en svag radie, så kontrollera med reservhjulsluckan för säkerhets skull. / Thomas

    SvaraRadera
  3. Tack Thomas, jag har uppdaterad med en bild till och fler mått som jag fick av dig. Inser nu att den bockade horisontella plåten blev i smalaste laget, för svetsa på en plåt som följer skivans radie så den får stöd hela vägen. Den horisontella plåten skall vara ca 18 mm men efter bockningen blev den inte riktigt så bred ser jag nu...

    SvaraRadera