måndag 12 januari 2015

Skall det se ut så här?

Ser att det finns en hel del kvar att göra i motorrummet, en hel del svetsjobb. Fyllde igen några mindre hål med svetsen och kopparbit bakom.

Börjar fundera på vilken nivå Olofström skickade karosserna vidare, manuellt hantverk ja visst men skall det se ut så här med 2 plåtar som ligger ovanpå varandra  men inte följer varandra kant mot kant.

1) Brukar det se ut så här? Eller har min bil blivit reparerad?






2) Den här förstärkningen överst på V sida, skall det finnas en sån även på höger sida se bild nedan?



2) Saknas förstärkning här?
3) Det skadade hålet övre vänster skall det ha samma diameter som det högra, vad används det till?


5 kommentarer:

  1. Infasningar och gassvetsade kanter är som det brukar se ut vid rambenen/balkarna. Däremot har jag inget svar på konsolen på vänster sida. Kan det vara för AC montage eller nåt? Du får kolla med nån annan ES ägare. Det skadade hålet till höger ska ha en svetsad mutter för kylarens fäste precis som på vänster sida..

    SvaraRadera
  2. På höger sida har jag en plåt med chassinummer inslaget. Min plåt är rostskadad och nummer syns delvis... Tyvärr så har E/ES chassinummer där istället för på torpedväggen. En jag känner fick problem på besiktningen med detta, då det inte var läsbart. Fick åka hem och slipa/putsa så det syntes. Sedan klarlack på plåten. Är ju absolut förbjudet att slå in nytt chassinummer vid oläsbarhet. Därför bättre att fixa det innan besiktning. Tänk bara på att slå rakt, och med rätt storlek. /Thomas

    SvaraRadera
  3. Tack Mark, då har jag koll på kylarinfästningen! Så det skall se så "illa ut" med plåtar ovanpå varandra som inte följer varandra kant/kant. Jag tittade på Richards 61:a och det såg betydligt snyggare ut på den. Pressed steel kanske hade mer feeling för det estetiska än Blekingarna de sista veckorna i produktion…..?

    Tack Thomas, ja just det, chassi nummer plåten är en liten stackare som inte sitter där den borde sitta dvs på torpedväggen på E/ES det hade jag inte koll på. Har du möjlighet att maila några bilder från din bil hur ch nr plåten skall sitta och hur det skall se ut på V och H sida i framkant motorrum? Jag har tyvärr ingen ES att titta på i närheten vad jag vet om. Tacksam för detaljerade mottorumsbilder till mail: Lennart.Savehed at Gmail.com

    SvaraRadera
  4. Jag har mejlat Johan Falck och frågat. Men när jag tittar själv i klubbens bildgalleri så har de andra 73-orna en likadan stagplåt även på höger sida. Det lilla skruvhålet verkar vara en jordanslutning. Kolla själv, bilar med blå prick har fler foton..ofta motorrumsbilder

    SvaraRadera
  5. Tack Thomas o Richard för bilder.
    Ja en riktig fotosession på Falks orange orörda
    lågmilare skulle vara till stor hjälp.

    SvaraRadera