lördag 3 september 2016

PV-service

Dags för nästa generation att göra byte av olja i bakaxeln, sist var det 1981 efter motorbytet.
Agrols hypoid transmissionsolja API-GL5 SAE90




Sen var det dags för 3-växlade växellådan H5 att få ny växellådsolja. Var svårt att få loss avtappnings och nivå pluggarna 4-kant 11 mm, lyckades till slut med stor skiftnyckel.
OKQ8 växellådsolja GL1 SAE 80W-90


Verktygen som gick åt...hylsa 32 mm för nivåplugg bakaxel, 3/8 tum 4 kant spärrskaft med förlängare för avtappningspluggen.
Pumpen från Biltema fungerade bra, men slangarna var lite för tjocka för att kunna fylla på växellådan men med en 10 mm slang invändigt gick det. Lång skiftnyckel för växellådan och 11 mm fast nyckel.

Sen var det tänkt att göra 125 mils service, rundsmörjning men fettsprutan gick sönder så det får bli nästa gång.










2 kommentarer:

  1. Fettsprutor är ett ständigt problem. Min erfarenhet är att det bara är industrikvalitet som fungerar i längden. Jag har kastat bort oräkneligt antal från lågprisleverantörerna

    SvaraRadera
  2. OK tack för tipset, 125 mil emellan smörjning går ju väldigt fort nu när B16A går riktigt bra.

    SvaraRadera