fredag 1 maj 2020

Byte lämkarmsbussningar och kulleder framvagn 164

Dags att passa på och byta alla länkarmsbussningar och kulbultar när nya framvagnen från USA är demonterad. Så dags för besök hos Micke o låna SO verktyg o sen vidare till Rune med hydraulpress i garaget.






Här pressas det nedre kulbult. Rune in action




Ny kulbulten med splines  ipressad, gick ganska enkelt genom att låna Runes press.

Dags att byta länkarms bussningar nedre länkarm (4 st) men vi insåg att de nya bussningarna från CVI art nr 683267 (unika för 164) var ca 0,7 mm bredare i diameter än länkarmens hål. Efter att ha funderat om de var feltillverkade så rådfrågades Facebook. Pressa o smörj sas det, men det kändes inte bra då det kändes som att hydraulpressen eller de nya bussningarna skulle gå sönder....                               


 
Så vi tog Runes smarta "home made"  puts verktyg för slipband på en borrmaskin. Kan rekommenderas!!


Om det hade gått att byta utan detta SVO verktyg nr 999 2905, ja kanske har gjort det en gång tidigare 1985 på 164:an men det underlättar.


Pust, 4 länkarmsbussningar bytta på V o H sidas nedre länkarmar. Viktigt att man sätter bussningarna enligt Volvos gröna häfte, dvs gummidelen på bussningarna skall båda peka bakåt i bilen  och vara vridna i rätt läge.









2 kommentarer:

  1. Kolla så du inte behöver låsa kulbulten med några punktsvetsar. Bytte på en 140 för ett antal år sedan. Gick trögt att pressa i, trodde den satt säkert. Men efter en tids körning så hade den krupit ut. Började som ett klonkande ljud i framvagnen. Då var kulbulten lös ifrån bärarmen. //Thomas

    SvaraRadera