Fick hjälp av Jon-Erik att skruva ihop ett original bagageluckelås med vridhandtag. Har haft Volvos eftermarknads lås utan vred (togs fram och ersatte det med vred för att minska inbrottsrisken i bagaget vad jag förstod under början 1990 talet), så kändes extra bra att få original låset tillbaka som idag är svåra att få tag på med fungerande låscylinder.
Det numera ganska ovanliga vridlåset |
Det har även bytts bakljusglas med ljusinsatser, de bakljus jag hade från Torslanda fabriken var Cibie, dessa är näst intill omöjliga att hitta i bra skick. Så det fick bli Hella som verkar finnas fler av. Det går inte att byta till Hella och behålla Cibie insatsen, olika hålbild. Så allt måste bytas, för 164 är bakljusglasen lite unika också, de har en kromfärgad kant. 140 från -73 och 240 till -78 har en
gråtonad kant runt glaset. Så nu med mkt fina bakljus och NOS blinkersglas börjar den nu se riktigt fin ut.
Vad är nästa projekt på 164:an?
1. Byta bränsle insprutning inloppsslang i motorrummet, den som liksom de andra bensinledningarna som byttes i samband med uppstart i dec 2015 när 164:an tagits hem från törnrosasömnen. Riktigt illa att dagens bensinslangar inte håller mer än ca 4 år..så var nogranna och kontrollera era, denna syntes inte på utsidan att den var dålig...
2. Vi hade läckage på 2 st insprutare efter det lite längre uppehållet utan start vid framvagnsbytet, 2 st beg som hade fått nya slanganslutningar monterades, men verkar som någon av de två inte fungerar riktigt. Så skall ta de två jag hade och som gick (men läcker i slanganslutningen) och få nya stålomspunna bensinslangar ditpressade och hoppas den går bättre igen
Sen är det dags för alla sommarens bilträffar...nä visst nej det blir inget med det i år pga det förbaskade viruset, utan bara mindre kompisträffar möjligen, det hoppas vi på med säkerhetsavstånd mellan oss, annars blir det olidligt som bilentusiast.
3. Lite överkurs när tid och lust finnes, det har påbörjats att slipa ned och lackera om en av två framdörrar som är i rostfritt skick också från USA, fortsättning följer...
Vänster och höger Hella bakljus med ljusinsater bytta ett stort lyft då de gamla Cibie var spruckna och skadade. |
Snart styrs kosan mot 1800ES garaget igen för slutliga jobbet innan lack.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar