...gjordes idag med hjälp av Richard. 2015 tennspacklade jag sist och det var nog något liknande för Richard också, men talangerna satt i efter lite uppvärmning. Det här var ju inte den lättaste ytan att få till men Richard klarade det galant, stort tack för hjälpen!
Först slipa plåtrent och se så att ev svetsar är snygga utan några gropar. Man måste slipa ytan plåtren en bra bit utanför den yta som skall tennas.
Pensla på tennpasta, värm tills det blir blankt och torka av oxiden som bildas vid förtenning.
Lägg på tennet och hitta rätt temperatur utan att allt ramlar ned på golvet när det blir för varmt Bred ut tennet med en kokosfett infettad träspatel och / eller smörgåskniv i trä. Ja ungefär så går det till, lägg till lite känsla och tålamod Tenn kan man ju jobba med till man blir nöjd och sen slipa av med en filrasp
Sen till konsten att värma spacklet lagom mycket så det går att forma utan att det rinner bort och ned på golvet.
Här jobbas det med tröskel skarven
Klart vid blinkers och undre karrosskarv frontplåt mot framskärm. Här skall skarven vara tätad av tennet men synlig, vi använde smörkniven för att få till skåran.
Likaså tröskeln skall ha en tät men synlig skarv
Ytterliggare en bild på när tennet läggs på en vertikal yta. Tänk på att värmen stiger uppåt börja nedifrån och arbeta dig uppåt
Sen skall ytan slipas vidare och rengöras med Metal Cleaner för att ha den tennade ytan helt ren innan 2-komponent Epoxi grund läggs på. Efter det en tunn yta av spackel för att få det helt jämt innan även det skyddas av Epoxi som ett sista skydd innan lackering.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar