onsdag 3 november 2021

Demontering av ventiler

Andra lagret Volvo röd på motorn. Sen var det dags att läsa på hur man tar loss ventilerna från topplocket, nytt för mig så då rådfrågar jag Jim Lundbergs bok, Motorrenovering... Det verkade ju inte så svårt så fram med Richards ventilbåge made in England. Kläm in det svarta handtaget, skruva tillbaka och centrera in verktyget så ventil och fjäder får en jämn belastning och börja skruva ihop några varv så det blir belastning.
Ventilfjäderbrickorna satt alla fast lite i knastren så en lättare knack med träklubban på ventilbågen så lossnade det under spännkraften och hoppade ihop lite och sen kunde man fortsätta att vrida och pressa ihop ventilfjädern så knastren blir synliga och kan delas genom att peta lite med en skruvmejsel så lossnar första delen av knastret och sen den andra halvan.
Sen var det bara att trycka ut ventilen och det gick väldigt lätt så inga vändkanter på ventilskaften vilket var positivt. Nu dags att märka upp så ventilerna, fjädrar, knaster kan återmonteras senare på respektive insug eller avgasventil.
Efter demontering såg topplocket ut så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar