lördag 14 maj 2022
Koll på bultar och skruvar, pinnbultar topplock
Bultar till transmissionskåpor identifierades. Kopplingskåpa inkl förstärkningen under sumpen och till startmotorn med dess bultar är nu också hittade, allt för att spara tid när de sista motordelarna kommer.
Uppmärkning av de sista ännu ej använda VP skruvarna.
Sen togs en avbruten pinnbult loss från topplocket till grenröret med pinnbultsverktyget.
Reservdelskatalogen visar lite olika längder på pinnbultar i senare utförande men väldigt svårt att se på de otydliga skisserna, inga bra bilder i verkstadshandboken heller så man kan förstå varför några skall vara något längre än övriga...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Insug-avgasgrenrör har en tjock bricka vid montage mot toppen. Enbart insug/avgas har tunnare bricka, då det inte behöver samklämmas vid montage. Har för mig att pinnskruvar är några mm längre där tjock bricka behövs. Ska kontrollmäta på en lös e-topp. Återkommer. /Thomas
SvaraRaderaTackar
SvaraRaderaHar mätt på 2 lösa E-toppar, från vänster till höger. Topp 1 övre raden: 32mm, 32mm, 31,5mm, 32,5mm, 38mm. Nedre raden: 32mm, 32mm, 32,5mm 32mm. Topp 2 övre raden: 30mm, 33mm, 32mm, 32mm, 29mm. Nedre raden: 29,5mm, 29,5mm, 30mm, 37mm. Har ingen aning om varför 1 skruv på vardera topp är längre, upptill respektive nedtill. Kommer inte åt att mäta på ES'n, för mycket saker ivägen tyvärr ;-) /Thomas
SvaraRaderaStort tack Thomas, du är en gentleman!!!
SvaraRaderaMvh Lennart