måndag 6 juni 2022

Stötstänger

Rengjorde och kontrollerade rakheten på de 8 stötstängerna genom att rulla dom på ett helt plant underlag, alla verkade ok. Däremot var märkningen på 3 och 5 oläslig, så frågan är montera eller köpa 2 nya? Det blir ju ny kamaxel och nya ventillyftare så bara vipparmsbryggan som kan påverkas om 3 och 5 skulle råka byta plats. Någon som har erfarenhet hur viktigt detta är?
Nästa fundering, det lilla lagret i vevaxeln hur kontrolleras det om ok eller inte, är det ett kullager som skall rulla lätt eller?
I andra garaget börjar nu Amazonen vara nästan klar med spackling och slipning. Här kontrollerar Anders takets jämnhet med svart kontrollpulver.

3 kommentarer:

  1. Stötstängerna påverkas inte i samma omfattning av annan position som inkörda lyftare. Nya lyftare behöver inkörningspasta vid inkörning, det behöver inte stötstänger. Vevaxellagret ska inte rassla, utan gå lagomt tungt. Det bästa är att montera ett nytt när allt ändå är isär. Tråkigt med lagerrassel vid drift (brukar tystna vid frikoppling). /Thomas

    SvaraRadera
  2. Tackar då byter vi det lagret när allt ändå är isär. Tack för input lyfttare. Mvh Lennart

    SvaraRadera
  3. Tänkte fel. Tvärsom med lilla lagret. Det snurrar mest vid frikoppling. Är det gamla varianten av lager så går det att öppna, tvätta ur och fetta om. Kolla så att slitbanan ser fräsch ut. Har råkat ut för lagerras där. Då är det svårt att koppla ur, då växellådans ingående axel vill fortsätta snurra. Har man otur då så slits axelns ytterände ner... /Thomas

    SvaraRadera