tisdag 28 mars 2023

Marrige point

Dags att lyfta i motorn och växellåda äntligen. Topplocket tar vi senare eftersom det är så trångt på längden i motorrummet och det visade sig vara rätt beslut arbetet gick mycket smidigt med växellådan med överväxel monterad.
Ut med bilen in med motorlyften.
Smidig gick att fälla ihop och fick plats i dotterns V70.
Täckbrickan över kamaxeln knackades på plats och packningsklister på utsidan för att säkra den ytterligare.
Svänghjulet monterat, bultar med Loctite blå. Momentdragning 5.5 kpm vid 5/16" bultar. Lamellen vänd år rätt håll och tryckplattan fastskruvad, hittar ingen momentuppgift men dra inte för hårt, fingängade bultar, tog blå Loctite även här. Centrerad med splines från en gammal växellåda.
Byte av urtrampningslager. Lossa muttern till kopplingshävarmen sen är det enkelt att få dit det nya lagret. Smörj in splinesen med högtemperatur fettet som följer med Sachs kopplingen.
Då är det snart dags för stora lyftet.
Lite bilder på M41 lådan innan det är dags så man ser elanslutningar och hastighetsmätardrivning.
Då var den på plats, det här gick ju väldigt lätt utan topplocket monterat.
Vi hissade upp framvagnen på pallbockar, när växellådans medbringare närmade sig golvet tog vi ett lastband och kunde lyfta upp den lite och sen fortsatte vi med garagedomkraften när växellådsbalken skruvades fast. 2 av 4 kardan bultar monterade i kväll, återstår 2.
Sen medbringare mot kardanaxel och växellådsbalk.
Motorkuddarna fastdragna så nu återstår anslutningar och topplock, måste spara lite roliga jobb åt sonen i helgen som nu är på praktik på Såtenäs flygflottilj och skruvar på JAS Gripen. Tack Nils för hjälpen i kväll. Motorlyftet tog ca 30 min bara, totalt höll vi på i ca 4 timmar med förberedelser och jobbet under bilen.

2 kommentarer:

  1. Stort Grattis Lennart. Bra jobbat! Det ser ut som uppstart och premiär körning av P1800 i helgen..

    SvaraRadera
  2. Tack och bock, ju nu äntligen händer det saker.

    SvaraRadera