söndag 19 mars 2023
Oljefälla, täckplåt insprutning, vattenpump, nollställning motor.
Oljefälla monterad, gamla hårda packning bort från motorblocket och ny monterad.
Sen täcklocket för bensinpumpen för fögasarmotorer.
Vattenpumpen som verkar bra inget glapp. Packningsklister på vattenpumpssidan av packningen sen 4 skruvar som håller den. Det är enklare att montera vattsnpumpen utan topplocket.
Kylvattenröret rengjorde ordentligt ytorna på röretsanslutning och anslutningen i vattenpump, ny gummipackning.
Nollställning motor. Eftersom inte oljetråget har monterats tänkte jag nollställa motorn eftersom kamaxelns nockar kan ses. Det här kan även göras när topplocket är på och ventilerna har båda spel på cylinder 1. Men går ju även att göra genom att titta på nockarnas position för cylinder ett. 1. Ställde remskivan på 0 grader. Då kunde jag se att motorn stod ett varv fel då nockarna stod uppåt mot ventillyftarna för att påverka ventilerna. 2. Vred motorn ett varv till 0 grader och då kunde man se att nockorna inte kunde påverka ventilerna och 1:ans kolv var i toppläget igen, så då är den nu nollstäld!
Fördelardrevet skall på B20E stå i 5 grader och för övriga i 35 grader.
Men hur man skall få drevet i 5 grader förstår jag inte. Ställer man det en kugg tillbaka när axelns ände greppat i oljepumpen blir det ca -5 grader istället, provade flera gånger. Så undrar om det verkligen stämmer...uppgiften i Volvos gröna häfte. Nu står fördelaraxeln så här:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar