lördag 17 juni 2023
Vattenpump behöver bytas, mororolja och filter bytt, tändinställning, luftfilter.
Vattenpumpen läcker genom skvallerhålet, syns på fotot mellan vattenpumpens - generatorns remskiva.
På den nyinköpta Volvo orginal vattenpump ser man skvallerhålet här.
Men innan vattenpumpen byts skall olja och filter bytas inför provkörning.
Magnetpluggen har gjort nytta ser man här.
Oljan är mörk efter ca 45 min total körning.
Slang och backventil mellan bromsservo och insugningsrör inkopplat.
Kablage till oljetryck mm klammades upp för att undvika kontakt mot heta ytor.
Luftfilterbehållaren sitter med en skruv och den blev nu monterad.
Märkte upp remskivan vid 10 grader med lite vit färg. Sen ställdes tändinställningen in. Vid bortkopplad vakumslang - insugningsröret ökar tomgången klart märkbart och då inte helt lätt att sänka tomgången ytterliggare. Tomgången skall tydligen ställas med en skruv som påverkar luftinsläpp insugningsrör, inte stoppskruven till gashävarmen som man gör på förgasarmotorer...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar