söndag 6 juni 2021

Kabel till tutan, huvudbromscylinder, huvgångjärn

Upptäckte att den svarta jordkabeln som skall gå igenom röret i ZF styrväxeln vidare genom rattröret fram till ratten inte vart monterat under 2013 när hardyskivan byttes. Inte helt lätt att få kabeln hela vägen som man vill alltid fastnar den någonstans på vägen Demonterade rattstången vid hardyskivan och ZF styrväxeln. Nu var styrväxeln fylld med ny olja nyligen och när jag demonterade den rann det olja i lilla hålet för kabeln men även i andra änden skumt, vad har nu hänt? Men när den grova jordkabeln var på plats slutade det läcka, men tanken kan väl inte vara att kabeln skall täta...men vad kan ha gått sönder, hittar ingen packning på sprängskissen? Någon som känner igen detta?
Även huvgångjärnen fick lirkas upp idag med WD-40, gick väldigt trögt först, men en efter en stunds jobb så gick de att röra på sig.
Sen var det dags för huvudbromscylindern, efter lite WD-40 som fick verka över natten och sen vrida stången med poligrip och sen klämma åt och slå lite på poligripen så fick jag loss på grejorna. Byte av packningar återstår nu.
Tror jag gjorde ett fynd på Tradera idag, spolarvätskebållare inkl pump Volvo orginal för enbart 100 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar