onsdag 9 juni 2021

Oljebyte

inte på ESn då motorn måste hämtas och skruvas ihop igen först men på vardagsbilen XC-70 D3 2012 med elektrisk oljenivå givare kan orsaka "hjärnsläpp" trots att jag gjort det några gånger nu... Jag byter alltid motorolja vid halvtid själv och det har nog bidraget till att motorerna i mina bilar genom alla år orsakat mycket lite bekymmer varav Saab 9-5 2.2TiD 2003 rullat 800 000 km utan att något gjorts åt motorn under alla år. Så jag byter vid 1500 mil istället för de föreskrivna 3000 milen. Då brukar jag suga upp oljan istället för tömma via oljepluggen för att spara tid. Men idag hade jag helt glömt bort den lilla reservoljenivågivaren som sitter på denna bil med el oljenivågivare längst ned och knappt synlig. Men till slut trillade poletten ned igen, ja se moderna bilar eller kanske gamla vimsiga gubbar... Men måste säga en inte helt lyckad konstruktion då den elektriska nivågivaren varnade för låg oljenivå även efter att olja fyllts på 3 gånger. Sen efter att ha lusläst instruktionsboken visade det sig att givaren inte läser av nivån rätt förrän efter minst 3 mils körning utan fortsätter att varna trots att nivån är rätt! Som tur är höll jag koll på hur mycket jag fyllt på extra så den inte blev överfylld. Tack vet jag en riktig olje sticka som kan lite på!!!
1800ES har fått vila lite i väntan på återmontering av styrväxel, rattaxel och styrstag som alla snyggats till efter att fått lite färgdimna på sig. Jordkabeln är på plats som glömdes bort förut till tutan på ratten, lite kraftigare ståltråd och björntråd från syskrinet gjorde susen att få den igenom hela vägen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar