måndag 13 december 2021

Byte av bakre kamaxellager

Dags för det sista av tre lager, nu det bakre. Här måste man ha dragmuttern på framsidan av motorn så som beskrivningen visar. Bilder av gamla lagret före byte.
Hur verktygen monteras på gängstången inför demontering:
Här börjar gamla lagret röra på sig:
Motorblock utan lager, rengör innan nya lagret pressas in och smörj lite med motorolja:
Viktigt att dra åt muttrarna kring tryckdornet ordentligt så det inte kan vrida sig vid ipressning. Från framsida till bakre del motor: 1. Dragmutter 2. 2 st inoljade brickor 3. Distans 4. Tryckdorn till mittre lagret används som stöd av gängstången. 5.Mutter 6. Tryckdorn för det tredje lagret den minsta diamtern 7. Två muttrar, alla tre muttar hårt åtdragna så tryckdornet inte vrider sig vid ipressning så oljehålet på nya lagret kommer i fel läge. Dags att pressa in nya lagret, märk upp ordentligt på motorblock och pressdorn var smörjoljehålet i blocket är liksom på nya lagret. Smörj in nya lagrets både in och utsida. Håll emot vid de två muttrarna så inte det vrider sig och se så märkningarna och nya lagrets smörjhål är på rätt ställe. Börja sen skruva på dragmuttern med skiftnyckel (inga maskiner) man måste göra detta sakta och försiktigt så men ser att märkningarna och nya lagret inte rör sig utan pressas in rakt hela tiden.
Nu gäller det att man inte pressar in nya lagret för långt.
Här kom smörjhålet i nya lagret perfekt i förhållande till blockets smörjhål, pust! Nu dags att sätta dit täckbrickan i kamaxelns bakkant, provade med den nya från VP men den verkade lite i minsta laget fick den inte att sitta fast ordentligt så rengjorde den gamla pluggen och knackade den på plats.
Klart, då väntar vi pä inköp av ny kamaxel, orginal D-kam till B20E och F. Ett stort tack till Ken Johansson för lånet av dessa specialtillverkade verktyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar