söndag 12 december 2021

Byte av mittre kamaxellager

Den 6 Sept byttes det främre lagret som var helt slut, de övriga två ser bra ut men idag tog sonen och jag beslut att vi byter de andra två för säkerhets skull. Det stod i instruktionen att man skulle byta det mittre med drag muttern från främre änden av motorn men att det även skulle gå att göra som främre lagret dvs dragmuttern i bakkant och det verkade vara det enda kloka om man har motorn i motorställ så så fick det bli. (Det är ju viktigt att man kan dra åt muttrarna på var sin sida av demonterings- och monteringsdornet ordentligt och då måste man ha drag muttern på bakre del av motorn)
Man börjar att lägga ut gängstången med från baksida motor: 1.Dragmutter M16 2.Två insmorda brickor 3. Distans vid främre lagret 4. Mutter 5. Dornet för mittre lagret (alla tre lagren har olika diameter) 6. Mutter (båda muttrarna skall vara hårt åtdragna så inte dornet kan snurra vid ur och inpressning av lagret. 7. Distans vid främre lagret 8. Två muttrar låst mot varandra en bit utanför distansen på motorns framsida så dragstången kan hållas stilla när man drar på dragmuttern i bakkant.
Dags att pressa ut mittre lagret
Gamla lagret demonterat.
Innan nya lagret pressas in makeras de två oljehålen i blocket samt märkning på dornet var de befinner sig på nya lagret så det pressas in rätt i blocket.
Så då är mittre lagret på plats och oljekanalerna kom på rätt ställe i lagret i förhållande till de i blocket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar