söndag 23 januari 2022
Tillbakablick 1973
...i väntan på VP-paket och övre instrumentbrädans montering. Började jag läsa pappas gamla dagböcker från bl.a 1973 dels för att få veta var på Volvo Torslanda han arbetade då och vad jag själv gorde som 9-åring den dag ESn rullade av linan i Lundby torsdagen 21 juni 1973 som var dagen innan midsommarafton så man arbetade havdag till kl 12 på Volvo. På den tiden arbetade han på flera ställen något som hette TQ och på VTC samt även inhoppare på linan i "gropen" dvs mirrage point när det behövdes extra personal samt att han arbetade med uppföljning av kvalitetsbrister och flyttade bilar före hämtning av biltransport. Han hade arbetat ganska många år inom produktion vid tiden min bil rullade av linan. Som tidigare nämnt så slutjusterades 1800ES på Torslanda inte på Lundby och skickades vidare därifrån.
Torslanda fabriken tagen några år innan men det var här på 140/164 line han bland andra ställen var 1973.
Marrige point eller gropen där han arbetat tidigare och även nu fick hjälpa till vid behov.
Transport från Torslanda av färdiga bilar (ser ut som 1972 års modell). På leverans avd fick han även arbeta ibland med special uppdrag för slutjustering eller flytta bilar innan hämtning.
I dagböckerna kunde jag hitta en del intressant. Den 14 mars 1972 besökte han VTC där 1973 års modell kunde studeras, det var ju många förändringar på 140/164 serien. Motvarande presentation av 1974 års modell för de anställda gjordes 25 juni 1973.
Vid denna tid så beställdes en ny Volvo 142 Sport ljusgrön 1973 till familjen Jag var med pappa till Bil & Truck den 14 april 1973 och skrev kontraktet. När det började närma sig byggnation av vår nya bil så försökte han så klart följa sin bil på line men den byggdes på ett annatskift, det sena A-skiftet fredag 25 maj och ut från SA på måndag morgon 28 maj. Han hittade chassinummer 1423341-387180 färdig på gården den 28 maj innan den hämtades med biltransport för leverans till Bil & Truck Sisjön samma dag på eftermiddagen. Onsdag 30 maj hämtades nya bilen med interimsskyltarns O 7071 som nya bilar fick den första månaden.
En av de första bilderna på nya 142:an jag och pappa Pingsthelgen vid min mormor och morfars trädgårdsmästeri Gungvala i Blekinge.
Så tillbaka till torsdagen 21 juni dagen före midsommarafton, då han slutade vid 12-tiden sen packade vi vår nya 142DL Sport-73 för en campingtur till Gräfsnäs slottruin där vi campade med tält. Dagen efter var det Midsommarfirande och bad i sjön Anten och sen tur med museijärnvägen Anten - Gräfsnäs med ånglok. Så denna trevliga utfykt minns jag mycket väl.
När den sista 1800ES med chassinummer 8077 lämnade Lundby linan onsdagen den 27 juni kl 14:00 har det bara gått tre arbetsdagar senare (med tanke på Midsommar helgens ledighet) efter att min chassinummer 7967 rullade av. Så det skulle kunna betyda att man de sista veckorna byggde ca 36 st 1800ES per dag?
Under året kan jag läsa att bensinpriserna började stiga kraftigt inför 1974 års kommande oljekris. Kunde även läsa att man permitterade Volvoarbetarna från Jul fram till Tretton helgen och sen fortsatte med fyra dagars vecka januari 1974.
(Hittade inga noteringar om 1800 arbete men skall fortsätta och titta tillbaka i dagböckerna, om jag minns rätt var 1960 första omgången som han arbetade på Volvo).
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar